Kedves Kütyüdoktor!

Kb. egy fél éve veszem észre, hogy stabil 150 körüli tempomattal közlekedve időnként a sebesség leesik 140-125 közé (mikor éppen meddig), majd kb. 10 másodperc múlva visszaáll.
Kia Ceed 1.6 CRDI csinálja ezt, most van benne kb. 213000 km. A legutolsó szervízből eljövet tapasztaltam először ilyen “elgyengülést”, de az tempomat nélkül volt, és a szervíz másnap szétszedte, majd összerakta a szívóoldalt (előtte kuplungcsere volt és szét kellett hozzá bontani, valszeg nem sikerült elsőre összerakni). Nem tudom, hogy lehet a kettőnek köze egymáshoz, de érdekelne, hogy mi lehet ez a furcsa viselkedés. Még nem próbáltam elgyengüléskor gázt nyomni, nem fordul elő gyakran a tünet, de havonta 1-2-szer megesik.

Köszönettel,
Zsombor

Kedves Zsombor!

Mivel a tempomat a működéséhez szükséges jelek hiányában lekapcsol, inkább gondolnék motorhibára. A tempomat a sebességjelből veszi a sebességtartáshoz szükséges jelet, ha ez hiányzik, akkor kikapcsol, ahogy kikapcsol akkor is, ha a kuplung vagy fékpedál kapcsolója meghibásodna. Úgy gondolom, működik rendesen, csak az általa kiadott gázpedál utasításra az autó nem reagál megfelelően, így a hibát nem itt keresném.

Ma már az autók többsége komputerről diagnosztizálható, a hibák túlnyomó részét el is tárolja az autó, ezért érdemes lenne márkaszervizhez vagy márkára szakosodott szervizhez fordulni legalább a hibamegállapítás erejéig, mert nekik van olyan programjuk, amivel teljességgel kiolvasható az autó. Az általános diagnosztikai programok nem jutnak el olyan mélységig, mint a gyári, ezért a szerelő nem kap megfelelő információt az autó működéséről, így elég nehéz utánajárni a problémának.

A tempomat, ha nem kapcsol ki, akkor helyesen működik, a lassulást érzékelve próbálja visszahozni a sebességet, de a motor gyengesége miatt ezt nem tudja. Mivel a hiba a szervizelés után jelentkezett, visszavinném és átnézetném újra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – http://www.duett.hu/kenyelmi-eszkozok/tempomat/