Sziasztok,
Autó HIFI átépítésbe fogtam, mert kb 13 éve, mikor megépítettem engem is a számok vezéreltek és nem lett megfelelő a végeredmény.
A lényeg.
Az autó egy ’79-es Opel Manta szedán.
Ajtóba kerül egy pár 16cm mélyközépnek, műszerfal a két magas, kalaptartó ami kérdés, mert oda vagy 20cm koax, vagy 6×9″ ovál. A csomagtartóba mélyláda monoblock-kal.
Az ajtó+magas+kalaptartót erősítő hajtaná, valami nem túl neves, de nem rossz minőségű 4x250W hidalható, amiből értelem szerűen a 4x250W menne a 4 hangszóróra. Így a fejegység erősítőjére nem lenne szükség, ami tapasztalat alapján nagy előny lesz.
A kalaptartó a klasszikus préselt acél lemez, rajta 20mm-es MDF lap 3 helyen lecsavarozva és rezgéscsillapítóval kitömve, jó merev alap.
Vezetékelés kiépítve, és kondi is van.
Amit nem tudok, hogy ovál (6×9″), vagy kör koax (20cm)? Van tapasztalat? Ha számokat nézem, kb ugyan azt tudják.
Illetve, tudom, hogy nem célszerű a kalaptartóra hangszórót tenni, de a csomagtartóban a mélyláda tapasztalatom szerint nem túl hatékony. A kalaptartó nem a csomagtérbe lóg be, mint a mai autóknál, hanem a benzin tank fölé. A tank és a csomagtér között van még egy kárpit.
Az utastérbe meg új jutna el a hang a csomagtér felől, hogy csomagtér kárpit –> üzemanyag tank –> kárpit –> hátsó ülés támla. Elég sokat megfog.
Ha esetleg van más tapasztalatotok, azt is megírhatjátok.
Az ár természetesen fontos, de nem kizáró.
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A feladat többrétű, hiszen egy Mantáról van szó, ami meghatározó autócsodája volt korának, a nyugatról érkező fiatalok a hátsó szélvédőt beborító Kenwood matrica alatt a sofőrablakon kilógó kezükkel ütötték a ritmust, Mo Do – ens, zwei, policei számára. Egy felújítandó autóban erre szerintem nagy gondot kell fordítani, így mindenképpen tennék hangszórót a kalaptartóba és ovált választanék.
Nem csak a megjelenés és a korhűség miatt, hanem azért, mert az ovál hangszóró formája miatt egyenletesebb hangátvitellel rendelkezik. Ezt a formát azért választották elődeink, mert a keskenyebb oldal és a nagyobb átmérő között a membrán a közép és középmély átvitelt könnyedébben valósítja meg, mint egy kerek membrán. Ez az elmélet, a gyakorlat régen ezt alátámasztotta, de ma már az ovál hangszóró piaca szinte nullára csökkent, így nehéz belőle kiváló minőséget találni, azaz magasabb árkategóriában kell gondolkodni. Ez nem hátrány, mert a 20cm-es szélessávú hangszóró pont ugyan ebbe a kategóriába tartozik, így mindenképpen ovál a favorit nálam. A legjobb ilyen hangszóró, amit az elmúlt években láttam, az a Pioneer TS-7150F (kb. 45-50.000Ft), és ez nem 6×9, hanem 7×10 inch méretű, ami emlékeim szerint befér a kalaptartóba és megjelenése a 80-as éveket idézi.
A leírt rendszer véleményem szerint így helyes. A kalaptartóba épített hangszóró megöli a zene hangképét, ez helytelen, de jelentősen javítja az összes elhelyezési hibából származó hangzásproblémát. Ha a tökéletes zenei élmény a cél, a színpadkép, a magasság, mélység, szélesség, akkor nem jó, ha egy nagyon jól szóló Mantáról van szó, amit úgy raknak rendbe, ahogyan az hírnevét szerezte, akkor hibátlan.
A kalaptartóba szerelt hangszóró nem kell, hogy belelógjon a csomagtartóba, de bele kell, hogy szóljon, tehát a tér legyen nyitott mögötte. A mélyhangot csökkenti majd a tank elhelyezkedése, de a mély átmegy mindenen, 80Hz alatt nem akadály semmi, szépen fog szólni. A kárpit, az üléstámla mintha ott sem lenne, nem csökkent, a fém az sajnos igen, de ezt lehet pótolni teljesítménnyel. Én zárt ládát használnék, mert a csomagtartó és a zárt láda együtt már bandpass ládaként, szűk, de göbölyű hangot eredményez majd.
A hangszórókat merev környezetbe kell helyezni, ahogy a kalaptartón az MDF lap gondoskodik erről, az ajtóban is elkel egy MDF gyűrű, hogy ne rezegjen a lemez. Esetleg egy kis rezgéscsillapítás is jól jöhet az ajtó lemezeinek belső felén, ez csökkenti az üres olajoshordóhoz hasonló kongó hangokat, bár a Manta elég merev ajtóborítással készült.
Szívesen meghallgatnám a végeredményt.
Kedves Miklós, köszönöm válaszát.
A korhűség nem kritérium, nem fog az autó OT-re menni, csak hobbi.
Az ajtók zaj szigeteltek, ezt már 2006-ban megcsináltam, ugyan így a csomagtartó is bitumen lapokkal csillapított.
Esetleg olcsóbb ovált tud, ami még megfelelő minőségű? Az autó kb évi 500km-et megy csak nyáron, és a kalaptartón süti a nap, tapasztalatból azt látom, hogy pár évente (3-4) elöregszik, kikeményedik a membrán.
Köszönöm.
Tisztelt …!
https://www.basys.hu/catalogsearch/result/?q=ts-a69 – ahogy árban megyünk fölfelé, egyre szebb a mélyhang, a közép és magashangban nincs olyan komoly különbség, bármelyiket ajánlom közülük.