Gondolta volna, hogy valaha, valaki egy hosszabb cikket ír arról, hogy mivel jár egy autóriasztó beszerelés?
Az autóriasztó mindenki számára ismert, van az autóban jó esetben, de az autóriasztó beszereléséről nem igazán esik szó, pedig ez is egy szakma és önnek autóriasztó tulajdonosnak közel sem mindegy ki és hogyan műveli. Érdemesnek látom egyszer írni arról, hogy milyen összetevők vannak a szó mögött.
Mitől más, mint egy autóvillamosság és minek ide műszerész?
Anno egy Zsiguli vagy Skoda elektromos felépítése nem állt másból, mint kb. tíz vastag vezetékből, amin vagy volt 12V, vagy nem és ez elegendő volt az autó teljes működéséhez. Az összes műszerezettség egy darab próbalámpából állt, amivel megoldható volt minden hibakeresés.
Mivel ma egy középkategóriás autóban is megtalálható a számítógép hálózat (pl. CAN-bus), amin digitális jelsorozatok utaznak és adnak utasítást még arra is, hogy a belsővilágítás felkapcsolódjon, az autóvillamosság szerelő tudásában nagy lépést kellett meglépni.
Ma egy elektromos szerelés során, mint például az autóriasztó beszerelés, tudni kell, hogy az autó egységei milyen módon kommunikálnak egymással és a számunkra szükséges jeleket hol, milyen formában tudjuk nyakon csípni, illeszteni, értelmezni. Az autó elektromos egységeinek érzékenysége, elektromos felépítésének sokfélesége miatt ez egy felelősségteljes szakma, amiben a legkisebb hiba is jelentős következményekkel jár. Említést érdemel az a tudás, amivel a különböző autókat szét lehet szedni, hiszen minden burkolva van és nem mindig szerelőbarát módon.
Miből áll egy autóriasztó beszerelés?
Több részre bontom majd a kérdést, hiszen van emberi oldala, van műszaki megoldása és van biztonsági követelménye egy autóriasztó beszerelésnek.
A műszaki tényező
Gondolhatnánk, hogy az autóriasztónak van tíz vezetéke, azt bekötjük a megfelelő helyre és kész. Így lenne, ha lenne az autókról kapcsolási rajz és minden szükséges csatlakozási pont ismert lenne egy szerelő számára és az autóban a jelek szabványosak lennének, ami csatolható az autóriasztóhoz. Vannak részlegesen elérhető dokumentációk, irreálisan drága és mindemellett hiányos adatbázis előfizetési lehetőségek, de a tapasztalat az, hogy a szerelő magára marad egy ismeretlen, most megjelent autótípus esetén.
Már majd minden autó saját számítógéphálózattal rendelkezik, amelyen megtalálható szinte minden számunkra fontos jel. Olyannyira digitális a kommunikáció autón belül, hogy egyes járművekben már a gyújtás vagy az ajtónyitás jelét sem lehet analóg jelként megtalálni. Sajnálatos, hogy ezek a jelek nem szabványosak, gyártói segítség nélkül az autóriasztó szerelő számára értelmezhetetlen jelsorozatok, amihez semmiféle hozzáférése nincs.
Az autóriasztó gyártók nagy anyagi és műszaki áldozatok árán készítik el azokat a típus specifikus modulokat, amelyek lehetővé teszik az autóriasztó számára szükséges jelek csatolását. Mivel ma már szinte mindent elektronika vezérel, az analóg jelek sem csatolhatók egyszerűen. Az elektronikák érzékenyek, nem szabványos, azaz házi szabvány szerint kapcsolódnak egymáshoz, így egy jel lecsapolása diódákat, speciális reléket, illesztőmodulokat kíván. A műhely polcain elengedhetetlen fontosságú kiegészítő elektronikák sorakoznak, amik nélkül nem lehet szakszerűen beszerelni egy autóriasztót, így aki arra gondol, hogy ezt otthon is meg tudja csinálni, az vagy szakmabeli, vagy tájékozatlan.
Az emberi tényező
Ez egy szakma, amit sehol nem oktatnak, amolyan egyveleg, amikor összegyúrják az autószerelő, az autóvillamosság szerelő és az elektroműszerész szakmát.
Minden autóriasztó beszereléssel foglalkozó cég magának képzi szakembereit. Nem agysebészet, de egy-két év szükséges ahhoz, hogy a szerelő rendelkezzen azzal a rutinnal, tapasztalattal és típusismerettel, amitől le mer szerelni egy ajtókárpitot, szét tud szedni egy műszerfalat, felismer egy elektronikát és tudja melyik elektronikába, milyen eszközökkel lehet belemérni, milyen módon tud arról jelet lecsatlakoztatni, hiszen nálunk egy rossz mozdulat meghatározó következményekkel járhat.
Meg kell még említeni a megbízhatóságot az autóriasztó szerelő esetében, hiszen a megrendelő átadja a jármű kulcsát és a beszerelt védelmi eszköz minden titkát számára, így makulátlan erkölcsi háttérrel kell rendelkezzen. Itt felteszem Önnek a kérdést – erre gondolt valaha?
A biztonsági követelmény
Mint említettem, a tényezők közé tartozik, hogy megbízható szerelőre bízzuk az autót és megbízható, leinformálható helyen szereltessünk. Könnyen elképzelhető, sőt megvalósítható lehetne, hogy az autóriasztó szerelő minden autónak lemásolja a kulcsát és valami rejtett, csak számára ismert műszaki megoldással semlegesíthetővé tegye az autóriasztót. Szerencsére erre még nem volt példa, de elméletben…
A megfelelő autóriasztó kiválasztása. Nekünk, szakembereknek felelősségünk, hogy a megrendelő számára a megfelelő rendszert ajánljuk, hiszen az autó tulajdonosa ehhez nem ért, Ő csak meg akarja védeni tulajdonát. Nem szabad túllőni a célon és fölös kiadásba kergetni az ügyfelet, de egy alulméretezett autóriasztó esetében hamis biztonságérzetet adunk számára.
Az ügyfél autóhasználati szokásainak megfelelő autóriasztót kell kiválasztani. Tudni kell, hogy hol használja az autót, mert nem mindegy, hogy vidéken egy kis faluban, vagy budapesti belvárosban jár. Utcán parkol vagy őrzött parkolóból, őrzött parkolóba közlekedik. A kezelhetőség sem mindegy, mert aki csak egy héten egyszer használja a járművet, annak nem akkora teher a kezelés, mint aki naponta negyvenszer áll meg, száll ki és be az autóból.
Az autóriasztók között, mint minden műszaki eszköz esetében fellelhetők a távol-keleti hasonmások, gyenge műszaki tartalommal rendelkező, olcsóságukkal vonzó példányok. Szintén a mi feladatunk, hogy kiválasszuk a piac kínálatából azon darabokat, amelyek rendelkeznek bevizsgálással, amik valóban biztonsági berendezések és alkalmasak a gépkocsiba történő beszerelésre. Gondolta volna, hogy van ilyen?
Az autóriasztóra, mint minden elektromos, elektronikus eszközre a gyártónak bevizsgálást kell kérnie és később igazolnia, hogy a terméke megfelel az előírásoknak. Ezt jelzi a terméken lévő E, Ce, Fc jelzés. Mivel autós felhasználás, így azt is vizsgálni kell, hogy ez az eszköz alkalmas autóipari felhasználásra, nem zavarja a jármű elektromos rendszerét. A bevizsgálást tényéről és a bizonyító dokumentációról a forgalmazónak nyilatkoznia kell, ezt a vásárló kérheti, megtekintheti.
Sajnos ezt jelenleg hazánkban nem ellenőrzi senki, nem kéri számon az amúgy törvénybe fektetett kritériumokat, ezért a mi felelősségünk az ajánlás és a termék kiválasztása. A kínai elektromos berendezések többségén a Ce jelzés nem a megfelelőséget jelzi, hanem a „chinese export” rövidítése.
Az autóriasztó beszerelés
Kell hozzá a szaktudás, de ezt már kiválasztottuk és megbízható szerviz rutinos szakemberével állunk szemben. Van igazi autóriasztónk, ami rendelkezik az előírt bevizsgálásokkal, gyártói háttérrel és megfelel a kockázati tényezőnek. Nincs más dolgunk, mint bekötni. Vagy ennél is vannak részletek, amiket egy eddig avatatlan szem nem vett észre? Természetesen.
Képezhetünk rendetlen kábelkupacot, szerelhetjük könnyen elérhető helyre, de ez csorbítaná a megbízhatóságot és a biztonsági szintet.
Az autóriasztó beszerelés során úgy kell elhelyezni a készüléket, hogy az utólag nehezen hozzáférhető legyen, kábelei utólag ne legyenek azonosíthatóak, megkerülése, áthidalása a lehető leghosszabb időt vegye igénybe. Ha csak a kormány alá felkötözzük a riasztó központját, rengeteg időt spórolunk, mert szinte az összes szükséges csatlakozási pont ott van a kormányoszlopon. A gyors munka eredménye, hogy a hatástalanítás is gyors, így védelmi foka igen gyenge lenne még a legjobb autóriasztónak is.
Nehezen hozzáférhető helyre kell szerelni, majd kábeleiből, az autó kábelezésének megfelelő köteget kell készíteni. Ha szigetelőszalaggal készült a gyári kábelköteg, nekünk is azt kell követni. Ha bandázsszalaggal kötegelt a gyár, a mi kötegünket is bandázzsal kell elkészíteni, hogy ránézésre ne különüljünk el az autó egységétől, azonosítása nem legyen egyértelmű. A vezetékek csatlakoztatásánál szintén szem előtt kell tartani, hogy a kiemelten fontos pontok, mint például egy üzemanyagblokkolás ne legyen áthidalható.
Példaként, ha a kormányoszlopon megszakítjuk az üzemanyagpumpa áramellátását, az semmit nem ér, hiszen egy darab vezetékkel közvetlenül az AC pumpa üzembe helyezhető. A motortérben elvezetett kábelekre szintén igaz, hogy amilyen szigetelésfajtát használ a gyár, ugyan azt kell követni. Ha bandázsolva van, akkor bandázsolunk, ha gégecső, akkor mi is azt használjuk, így nem könnyű megállapítani, hogy melyik köteg tartozik az autóriasztó beszereléshez.
Mivel a biztonságtechnika nem más, mint időhúzás, az autóriasztó beszerelés során az egységek elhelyezésekor arra kell törekedni, hogy utólag csak hosszas munkával lehessen hozzáférni. A kábelek elvezetésekor az autó gyári kötegével azonos kinézetűnek kell lennie. Az autóriasztó kábeleit a beszerelés után lehetőleg ne lehessen azonosítani. A kiemelt pontokat, mint például a blokkolás olyan helyen és módon kell elvégezni, hogy azt egyszerűen megkerülni, áthidalni ne lehessen.
A gégecső, bandázsszalag, csatlakozók, átvezetők nagyon drága kiegészítők, nagyon kevés szerviz használja, de ez az adott szerviz rossz döntése. A helyesen beszerelt autóriasztó csak a városi legendákban semlegesíthető, a valóságban átkötése, kiiktatása csak hosszú rendelkezésre álló idő esetén, rengeteg bontással lehetséges, ami nem életszerű helyzet. Az utcán fölöslegesen szirénázó autó mind beszerelési hiba. Ha egy autóriasztót valaki könnyedén semlegesít, az vagy nagyon gyenge, hiányos beszerelést feltételez, vagy az elkövető ismeri a riasztórendszert, ami felelőtlen emberi tényezőre vezethető vissza.
Összesítsem?
Minden felelősségteljes ember vigyáz az értékeire és ide tartozik az autó, mint nagy érték. Mindenki vegye számításba, hogy hol él, hogyan és milyen környezetben használja autóját és válasszon hozzá megfelelő védelmi eszközt. A kiválasztásban kérje szakember segítségét, ne támaszkodjon ismerősök és önjelölt hozzáértők ötleteire. Mielőtt dönt és választ, ismerje meg azt a szervizt, szakembert, terméket amit választ, látogasson el személyesen és csak akkor válassza, ha megbízik benne.
Mit lehet a végére írni? Ajánlom magunkat.