T. Kütyüdoktor !

Garanciális Peugeot 2008 tip. gépkocsim a következő jelenséget produkálja:

Bármilyen elektromos fogyasztó bekapcsolásakor / pld. belső világítás, gyujtás ráadás stb. / esetén kizárólag első reggeli indításnál a bal oldali ajtóban elhelyezett hangszóró egy reccsenő hangot ad, hasonlít a hegesztő pálca, vagy csillagszóró hanghoz. Hibakijelzés semmi nincs, a szakszervíz semmit nem tud megállapítani, mivel mikor a helyszinre érkezem, akkor a jelenséget a gépkocsi nem produkálja, mivel mint írtam, ezt csak az első reggeli indításnál csinálja az autó.

Tudna valamilyen tanácsot adni a hiba lehetséges kiszűrésére ? Elképzelhető a fejegység valamilyen kontakt hibája, ami a hangszóró reccsenését okozza ?

Tisztelettel várom válaszát.
Üdvözlettel

Tisztelt Érdeklődő!

Nagyon nehéz olyan esetben megtalálni a bűnöst, amikor a hiba időszakos, de ilyenkor legalább egy estére ott kell hagynia szervizben az autót, hogy a szerelő is hallja és akkor tudjon mérni, amikor jelentkezik a probléma. Ellenőrizze, hogy valóban csak egy hangszóróból hallani, vagy csak a balelső intenzívebb a közelsége miatt. Ha csak egy hangszórón szólal meg, akkor a rádió csatlakozójánál meg kell cserélni a jobb és baloldali kimenetet, így megfigyelhető, hogy a hiba is felcserélődik, vagy marad baloldalt. Ha baloldalt marad, akkor a rádió és a hangszóró között keresendő a probléma. Ha fordul a hiba, akkor a rádió adja ki magából. Garanciális autónál elvárható lenne, hogy a szerviz ki tudja cserélni a rádiót ideiglenesen egy másikra, amiből azonnal kiderül, hogy a rádió hibás vagy külső behatás okozza a rendellenes hangot. Úgy gondolom, hogy ha csak egy oldalon sustorog a hangszóró, az a rádió hibájára utal, de láttunk már csodát. Ha nem a rádió, akkor lehet testelési gond, ami sajnos bárhol lehet az autóban. Reggeli indításkor a motor hideg, az alapjárat magasabb, ilyenkor meg kell mérni a töltést, esetleg jelalakot nézni, hogy mi is történik a fogyasztó bekapcsolásakor. Ha nincs rá lehetőség, mindenképpen végigmérném az akkumulátor – karosszéria – motor közötti testelés megfelelőségét. Ez úgy kell, hogy sok fogyasztó bekapcsolásával, járó motornál, kicsit emelt fordulatszámon feszültséget kell mérni az akkumulátor negatív saruja és a karosszéria, a motor és a generátor fémváza között. Ha valahol kontakthiba van, akkor ez a feszültség meghaladja a 2V-ot, ekkor már csak a csatlakozási pontokat kell ellenőrizni.

Ha cserélve lett az autóban a hangszóró a jobb hangzás érdekében, akkor ellenőrizném a hangszórószett hangváltójának elhelyezését. Mi már jártunk úgy, hogy a hangváltó olyan helyre került beépítésre, ahol a mély hangszóró vágásáért felelős tekercs a mellette futó gyári vezetékről zavart szedett össze – ez is egy ötlet.

Én a rádióra szavaznék első hallásra a leírtak alapján, mert csak egy hangszóró produkálja a hibát és egy erősítő fokozatban lévő kondenzátor elégtelensége pont a leírt sistergő hangot adja valamint hajlamos megjavulni egy erőteljes impulzus hatására időszakosan, de természetesen ez csak ötlet. Sajnos az elektromos zavarok és haldokló kontaktusok, elektromos hibák szószólója a rádió, ő jelzi előre az elöregedő generátort, a korrodált vagy meg nem húzott csatlakozást. Minden hibakeresésnél mérni kell, ehhez a hibának jelentkeznie kell, szóval pár napra ilyenkor elveszik a szerelők az autót és kergetik a hibát nagy türelemmel, vagy kicserélik a rádiót garanciába.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu