DOMETIC BVS 71000 holttérfigyelő
Dometic BVS 71000 holttérfigyelő kamerarendszer
1. Bécs területén tilos jobbra kanyarodnia azoknak a kanyarodási asszisztensrendszerrel nem rendelkező tehergépjárműveknek, amelyek megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 7,5 tonnát.
2. Ez a rendelet 2021. január 1-jén lép hatályba.
*
A BVS 71000 egy holttérfigyelést segítő rendszer, intelligens tárgyérzékelő funkcióval. Csak a mozgó tárgyakat jelzi. Kritikus helyzetben a rendszer hang- és fényjelzéssel is figyelmezteti a vezetőt a kerékpárosokra és gyalogosokra a súlyos balesetek elkerülése érdekében. A rendszer teljes méretű videoképet közvetít vezetés közben. A beszerelés minimális erőfeszítéssel megoldható: a kamerát egyszerűen a rendszermonitorhoz kell csatlakoztatni – nincs szükség feketedoboz, CAN-busz vagy szenzor csatlakoztatására.
A BVS 71000 eleget tesz a német BMVI követelményeinek
a pénzügyi támogatás elnyeréséhez (csak Németországban jelenleg), és megfelel az ABE szabványelőírások feltételeinek is.
BVS 71000
Teljes holttérfigyelést segítő rendszer 7"-os LCD-kijelzővel.
-Minden járműre felszerelhető
-Nincs szükség kalibrálásra – csak a kamerát kell beállítani
-Nincs szükség további feketedobozra vagy érzékelőre
-Csak akkor riaszt, ha mozgó tárgyak észlelhetők a holttérben
-A rendszer 0 és 30 km/h közötti sebességnél GPS-alapú pontossággal működik
-7"-os LCD-monitor nagy felbontású (HD) technológiával
-Éjszakai mód LED-es világítással
-Eleget tesz a német BMVI követelményeinek a pénzügyi támogatás elnyeréséhez (csak Németország)
-A megkövetelt ABE-t alkalmazta
-ECE R10 jóváhagyással/ISO16750 megfelelőség
-12 V/24 V kompatibilitás
A kijelző folyamatosan mutatja (30km/h alatt) a kamera képét, ami 4x8 méteres területet fed le. Jobbra kanyarodáskor, ha a jármű jobboldalán a megfigyelt területen belül gyalogos, kerékpáros… gyorsabban halad, mint a jármű, a vezetőt csipogással figyelmezteti a rendszer és a képernyőn piros nyíllal kiemeli a haladót. Természetesen, a beépített infra LED-eknek köszönhetően éjszaka, rossz látási körülmények között is működik tökéletesen.
st22 és a kamera
A tesztelésre kiszemelt példány st22lacika vadonatúj Volvo FH500-as gépe tekintélyt parancsolóan néz ránk. A Dometic nem az első termékét bízza Lacira, hogy mondja el a véleményét, hiszen más egy katalógusból kinézni valamit és más, amikor a való életben, munka közben próbálja egy igazi felhasználó. Számunkra Laci az az ember, aki őszintén és keményen kimondja, ha valami haszontalan termékkel találkozik.
A beszerelés reggel nyolcok kezdődött, ketten csináltuk és hat óra volt a teljes munkaidő, ez persze nagyon sok, de a BVS 71000 vadonat új, olyannyira, hogy itt kaptuk kézhez és a Volvo sem kedvezett, mert a baloldali index és a tolatójel a vontató hátsó lámpájától érkezett a Dometic kamerájához, ami nem túl kellemes és időrabló munka.
Kezdjük a BVS 71000-val. A dobozban minden benne van, ami az alapszereléshez szükséges. Monitor, kamera, összekötőkábel, rozsdamentes csavarkészlet, szegecsanya, kiemelőtalp, ha a jármű oldala kiszögeléseket tartalmazna. Meglepő, de ez az első példány, most jelent meg a termék, de már van hozzá magyarnyelvű leírás, az egész csomag olyan Dometic-es.
A Volvo. A műszerfal közepes nehézséggel bontható, a középső burkolat alatt rejtett biztosítéktábla található és abban ott van az állandó és a gyújtásáram, mellette könnyedén testelhető a kábelköteg, ez volt a könnyű rész.
Az oszlopborítás már rejt egy kis nehézséget, de viszonylag hamar leszerelhető az is, viszont az oldal és tetőkárpit szomorúságot csal az arcunkra. Olyan, mintha erre építették volna az autót és ahhoz, hogy mögé bújjunk, mindent ki kell szerelni belőle, zsebet, ágyat, tárolót… Szerencsére annyit enged, hogy mögé nyúljunk és kitapogathassuk, hogy van-e mögötte valami, ami útban lesz és van-e esély rögzíteni a kamerát és annak kábelét, hogy ne zörögjön a kárpit mögött. Szerencsére itt is fut egy kisebb gyári köteg, így elejétől a végéig a gyári köteg mellett húzhatjuk a mi kábelünket és tökéletesen rögzíthető is.
A Dometic leírása alapján feljelöljük a kamera helyét és biztos, ami biztos összekötjük a rendszert, áram alá helyezzük és a monitoron ellenőrizzük, hogy, ha odatartjuk a kamerát, ahová fel szeretnénk szerelni, akkor valóban megfelelő területet lát be. Igen, így jöhet a rögzítés. A gyári csomagban benne van a csavarkészlet, fúrás, szegecsanya beroppantás és kész, ez egyszerű volt.
A kamera dőlésszöge állítható, ezt majd a legvégén pontosítjuk. A rendszer bekapcsolásakor a monitor kirajzolja az észlelési területet egy piros téglalappal, ehhez kell beállítani a kamera állását, nagyszerű és egyszerű egyben.
A végére hagytuk, de nincs tovább, be kell húzni a BVS 71000 működéséhez elengedhetetlen tolatójelet és baloldali index jelet. Mivel a Volvóban két külön vezérlődobozban található a két jel, ezért döntöttünk úgy, hogy könnyebb a hátsólámpától hozni, mint félúton két helyről.
Ki gondolná, hogy egy kamion ilyen alacsony, esélytelen bármelyik oldalról bebújni alá. Ugye láttatok már üres vontatót, ott hátul van az a nagy tányér, ami nem zsíros, hanem vastagon csupa zsír, hát ott kell leereszkedni a kardán mellett a kamion alá, mármint, ha nincs akna, ami nekünk persze nem volt.
Előrebillentjük a fülkét, sokkal rutinosabban, mint Vályi Pista, de bevallom, abból a videóból tanultam én is. A gyári kábelköteg mellett, természetesen dupla szigetelésű vezetékkel, amit gégecsőbe húztunk, viszonylag gyorsan előre is jutunk. Öröm az ürömben, hogy ez vadonatúj jármű és tiszta.
A rendszer bekötése gyorsan megy, az összerakás is egyszerű, bár időigényes, rögzítjük a monitort, beállítjuk a kamerát és kész.
A Dometic BVS 71000 kamerájában GPS vevő is van, innen tudja a rendszer, hogy 30km/h alatt be kell kapcsoljon. A monitor megjeleníti a kamera képét ezalatt a sebesség alatt, így tolatásnál vagy csak egyszerű gurulásnál is segítség lehet. Ha a jármű jobbra kanyarodik - és ez fontos pont, ki is térek rá egy pár szóban.
Mivel biztonsági eszköz, meg kel fordítanunk a gondolatmenetet. Azért kell a tolatójel és a bal index jele, hogy tiltsa a figyelmeztető hangjelzést. Egyszerűbbnek gondolhatnánk, hogy akkor legyen aktív a figyelmeztető jelzés, ha jobbra kiteszi a sofőr az irányjelzést, de mi van, ha nem indexel, akkor nem jelez?
Visszatérve, ha a jármű jobbra kanyarodik és mindegy, hogy indexel vagy sem a sofőr, a rendszer figyelmeztető hangot ad, ha a jármű mellett, a jármű sebességénél gyorsabb elmozdulást érzékel, egy futó vagy kerékpáros, rolleres halad a járművel egy irányba, tehát a veszélybe. A hangjelzés mellett piros, vastag nyíllal jelöli a képernyőn a mozgó alakot, így amikor a hangjelzés a monitorra csalja a sofőr figyelmét, a monitoron a veszély pozícióját is kiemeli a rendszer.
Emellett a balra indexelő jármű esetén a bal index jele tiltja a hangjelzést, hiszen az álló, balra kanyarodni szándékozó jármű jobboldalán elhaladó kerékpárosok fölösleges jelzése zavaró lenne a vezető számára. Ilyenkor a képernyőn egy kék négyzet jelenik meg, visszajelezve a némított funkciót, de a piros optikai figyelmeztető jelzés továbbra is aktív marad. 3 perc elteltével, vagy, amint a jármű eléri a 40km/h sebességet, a rendszer automatikusan visszaáll a normál működésre.
Teszteltük, tökéletes.
Beszerelői szemszögből – ennél többet nem lehet tenni, hogy a szerelés könnyű legyen. A kamera könnyen telepíthető, rozsdamentes csavarjai időtállóak, a szegecsanya szerintem a legprofibb megoldás, összehasonlíthatatlanul jobb, mint egy lemezcsavar. A kábelköteg csatlakozós, mechanikai tulajdonsága megfelelő. A monitor könnyen rögzíthető és a rögzítőcsukló segítségével tökéletesen beállítható. Kalibrálni nem kell, csak a kamerát kell állítani, de ehhez segítséget ad a monitoron megjelenő kalibrációs keret. A kamera burkolatának anyaghasználata, tapasztalatom szerint kiváló, vízvédettségéhez nem fér kétség.
Ez volt a mi véleményünk, szerelőké és kíváncsian várjuk, hogy mit mond Laci, aki épp, hogy megkapja az új erőgépet, ugrik a volán mögé és megy pakolni, mert hajnalban már rója az utakat.
![](http://www.duett.hu/wp-content/uploads/2020/11/st_22_b.jpg)
forrás: www.st22-lacika.hu
![](http://www.duett.hu/wp-content/uploads/2020/11/st_22_b2.jpg)
forrás: www.st22-lacika.hu
DOMETIC
Talán a legjobb megfogalmazásban, minden, ami a teherfuvarozásban szóba jöhet, hiszen a kényelmi és higiéniás eszközöktől, a biztonsági kiegészítőkön keresztül kínál megoldást a járműre és a vezető számára.
A mi szempontunkból óriási jelentősége van a feszültségátalakítóknak és töltéskiegyenlítőknek, hiszen rengeteg speciális alkalmazáshoz szükséges a jármű tápfeszültségének invertálása, konvertálása és a jármű intelligens töltésének illesztése az adott alkalmazáshoz.
Szintén kulcsfontosságú a jármű és rakománybiztonság megteremtése, amit a tolatást segítő radaros és kamerarendszerek, a raktérfigyelő berendezések, holttérfigyelő megoldás szolgál.
A higiénia és kényelem nagy szerepet játszik a biztonságos szállítmányozásban, hiszen a sofőr kényelme szorosan összefügg koncentrálóképességével. Termoelemes és kompresszoros hűtőládáink, vízmelegítőink, kávéfőzőink és egyéni tisztálkodó megoldásaink a kényelmes, kipihent munkavégzést biztosítják.
Nincs értelme egy honlapon szerepeltetni a termékeket, hiszen többségük speciális célt szolgál, mi inkább úgy gondoljuk, hogy esetünkben helytállóbb az a kijelentés, hogy megoldást kínálunk minden problémára, ami egy céges személyautóban, vagy egy kamionban felmerülhet.