Vezetést támogató, segítő eszközök személyautótól a kishaszongépjárművön át buszig, kamionig
Nem, nem arról van szó, ki hogyan tud vezetni, hanem arról, hogy a jelenlegi műszaki tudás hogyan fordítható a járművezetés területére, hogy a személy és vagyonbiztonság szolgálatában jelentősen csökkentse az emberi tényezőből adódó sérüléseket.
Olyan nincs, hogy valaki nem téved, hogy tekintetet mindig éber és soha nem kerül el semmit, akár hírtelen odébbáll a járművel vagy éppen órák óta vezet, végzi munkáját, ami egy járműhöz köti, sávot vált, kanyarodik...
Mindig, minden pénzbe kerül és mindenkit az érdekel, hogy mennyibe kerül, megéri-e, mikor termeli vissza az árát. Az alábbi eszközök esetében könnyű a döntés. Egy tolatóradar bekerülési ára kevesebb, mint egy kicsit megtört lökhárító javítása és fényezése. Nem említem a személyi sérülést, az hatásvadász lenne, maradjunk az egyszerű anyagi károknál.
Egy tolatókamera rendszer bekerülési ára egy furgonba, töredéke lehet annak, ha egy kisteherautó beletolat egy kijárati kapuba. Ugye ott van a furgon egyenes hátulja, amin sérül a lökhárító és általában sérül vele együtt a hátfal vagy hátsó ajtó, emellett nem szabad elfelejteni a kaput sem, hiszen az okozott kárt is térítenie kell az okozónak vagy biztosítójának. Az autó lakatolása, fényezése, a kapu javíttatása, a kiesett idő, utánjárás… - és csak egy kapunak tolatott neki a kolléga, aki naponta 30 kapunk tolat ki és öt éve vezeti ugyan azt az autót, csak most valami megzavarta.
Mik ezek az eszközök?
-
- tolatóradar
- tolatókamera, kiegészítő biztonsági kamera
- holttérfigyelő
Tolatóradar
Akár elől, mint parkolást segítő, akár hátul, mint közismert nevén tolatóradar. Személyautón, természetesen az autó színére fújva, esztétikusan, hangjelzéssel, illetve, akár kijelzővel kiegészítve figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű haladási irányában valami akadály van.
Lehet fokozni
Tolatást vagy parkolást segítő eszközt nem csak személyautóba lehet szerelni, hanem kisteherautóba, teherautóba, kamionba, buszba, bármibe. Lehet műanyag lökhárítóba, fém lökhárítóba, figyelhet hátra, de figyelhet akár kicsit oldalra is.
Tolatókamera
Lehet magában, de lehet kiegészítője egy tolatóradar szettnek. Lehet személyautóban és lehet a legextrémebb munkagépben úgy, hogy osztott képernyőn még három biztonsági kamera képével könnyíti a munkát, növeli a biztonságot.
Személyautóban egy tolatókamerával szembeni elvárás, hogy értékelhető képminőséget biztosítson napsütésben és vaksötétben.Ipari alkalmazásban, furgonban, teherautóban, munkagépben, ipari feltételeknek kell megfeleljen, por, víz és ütésállóság, szélsőséges hőmérséklettartomány, speciális távolságok áthidalása.
Holttérfigyelés
Kamionba, buszba, 3,5 tonna fölött ez előírás. Majd lesz olyan, hogy minden új jármű ilyennel gurul ki a gyártósorról, de addig is, mi tudunk rá megoldást. A Dometic holttérfigyelő rendszere megfelel az EU előírásainak és az Egyesült Királyság vonatkozó szabályainak és, ami fontos, hogy nálunk kapható és be is tudjuk szerelni.
Vezetéstámogatás
-mert Ő is a Dometic BVS 71000 használói közé tartozik.
2020-11-02-án megérkezett a nagy találgatást és érdeklődést kiváltó új kamion a Volvo FH500 és a Dometic felkérte Lacit, hogy tesztelje, minket pedig, hogy szereljük be neki.
Kíváncsian várjuk a véleményt, hiszen más az, amikor a tervezőasztal mellett valaki megalkot egy szerkezetet, ami szerinte kiváló és rengeteg balesetet fog megelőzni és más, amit a gyakorlat mutat.
Én, aki soha nem vezettem kamiont és alföldi gyerek révén kicsit talán szédülök is ebben a magasságban, úgy látom, hogy a kamion kormánya mögött egy manőverezés olyan sok összetevőből áll, hogy elfér az elektronika segítsége. A forgalmi helyzet, a kresz táblák, a kanyar íve, a belógó fák, tereptárgyak, a gyalogosok, a kerékpársáv… Igaz, jobboldalt van tükör rendesen, de szeme csak kettő van a sofőrnek és mindenre figyelnie kell és mi gyalog vagy kerékpárral közlekedők mindezt nem gondoljuk végig, nem könnyítjük a sofőr dolgát, hiszen soha nem gondoltunk még bele, hogy milyen ott fönt ülni. Igen, van tükör, van rutin és lassan kell menni, de szerintem nem rossz, ha az amúgy rendelkezésre álló és tökéletesen működő elektronika is figyelmeztet egy esetleges vészhelyzetre. Ha csak egyetlen egy balesetet előz meg, az már megérte, majd Laci elmondja, hogy mit lát a Dometic BVS 71000 típusszám mögött, úri huncutság, vagy balesetmegelőző eszköz.
*** (Forrás: https://ecf.com/system/files/ECF_AnnualReport_2018.pdf; https://ec.europa.eu/transport/road_safety/users/cyclists_en ; https://ecf.com/cycling-data; https://ecf.com/files/wp-content/uploads/2011/10/ECF_Road_safety_charter.pdf; https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/ersosynthesis2018-vehiclesafety.pdf, https://ecf.com/system/files/ECF_AnnualReport_2018.pdf; https://ec.europa.eu/transport/road_safety/users/cyclists_en ; https://ecf.com/cycling-data; https://ecf.com/files/wp-content/uploads/2011/10/ECF_Road_safety_charter.pdf; https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/ersosynthesis2018-vehiclesafety.pdf)