Rengeteg féle, fajta tolatóradar kapható árban olyan mértékű a különbséggel, hogy ember legyen a talpán, aki helyesen tud dönteni egy vásárlás előtt.
Azt, hogy a tolatóradar jó dolog nem kell ecsetelnem, ma már olyan sok autóban van, hogy ez a tény igazolja létjogosultságát. Felmerül a kérdés, hogy a távol-keleti, árban jelentősen olcsónak számító eszköz a vacak, vagy a márkás és költséges tolatóradar a szervizek bevételi forrása ugyan olyan használati értékkel.
Szakember vagyok, nézzük szakmai szemmel és nem túl röviden.
Egyik szempont legyen rögtön a beszerelés. A tolatóradar beszerelése nem bonyolult, de időigényes és nehézkes feladat. Azt hinné az ember, hogy kifúrja a lökhárítót a tolatóradar szettjében található speciális fúróval, belepattintja a radarfejeket és beköti azt a két vezetéket, ez nem nagy kihívás. A valóság ennél összetetteb. A lökhárítót le kell szerelni az autóról, ennek két oka van. Az egyik, hogy a lökhárító külső műanyag borítása alatt fém merevítő van, ami útjában lehet a tolatóradarnak, azaz fizikailag beleütközne, nem férne el. Emellett egy átlagos tolatóradar feje mellé nem kerülhet fém, mert az megzavarja a radarfej kisugárzott karakterisztikáját. Mindenképpen látni kell, hogy pontosan hova szerelhetők a szenzorok, ehhez pedig le kell venni a lökhárítót. Nem kevés azon autók száma, ahol a fejeket nem lehet elhelyezni úgy, hogy a radar műszaki adatainak megfeleljen és a lökhárító merevítője ne legyen útban. Ilyen esetben a merevítőt ki kell vágni, hogy tolatóradar fejek besüllyeszthetők legyenek. Ez a fém merevítő nem játékszer, hiszen nagy energiák elnyelésére lett tervezve, ezt vágni, marni komoly kihívás. Csak speciális marófejjel lehet kialakítani a szerelési helyet, ilyen szerszámot szerintem nem tart otthon senki és a szerelőműhelyek sem szívesen, hiszen elég drága.
A másik ok, amiért le kell venni a lökhárítót, a kábelek elvezetése. A besüllyesztett fejektől be kell jutni a karosszérián belülre a vezetékekkel, amiket muszáj megfelelő módon rögzíteni. A bevezető nyílást nem lehet felsérteni, hiszen annak meg kell tartani a vízvédettségét, nem lehet átszúrni, kettévágni a kábel bevezetéséhez. Ide nem lehet felnyúlni, mögé nyúlni, ezt csak leszerelve lehet szakszerűen elvégezni. A szenzorok kábeleinek rögzítése fontos dolog, mert a rögzítetlen kábel a jármű mozgásakor leng és ez a lengés egyszerűen letöri a fejről a vezetéket. Olyan, mint amikor egy darab drótot akarunk eltörni és pár hajtogatás után kettészakad.
Ha bejutottunk az autó belső terébe, akkor már csak be kell kötni a tolatóradar elektronikáját. Szükség lesz egy testpontra és a tolatólámpa pozitív jelére. Nincs ezzel gond, amíg nem egy középkategóriás, nem túl öreg autóval állunk szemben, amelyik elektronikusan ellenőrzi a saját világítását, közte a tolatólámpát is. Az ilyen jármű elektronikája jó eséllyel hibaüzenetet generál a tolatóradar rácsatlakozásakor, letilthatja a tolatójelet, mivel úgy érzi, hogy itt rendellenes a terhelés. Sok esetben a digitális ellenőrzőjel zavarja, használhatatlanná teszi a tolatóradart. Ilyen esetben ördögi praktikákat kell bevetni és átverni az autót, hogy ne érzékelje a tolatóradar rákötését.
Egyszerűnek tűnt egy tolatóradar beszerelése, de látjuk sok buktató van az ilyen egyszerű dolgok esetében is. Azért kezdtem a beszereléssel, hogy szemléltessem, nem mindegy milyen minőségű termékért tesszük meg ezt a sok munkát. Ha egy silány portékát szerelünk be és az elromlik, nem vagyunk kisegítve azzal, hogy a kereskedő kicseréli garanciába, hiszen minden egyes cserénél le kell venni a lökhárítót és hosszasan megdolgozni a kétes végeredményért.
Következő kérdés, amiről kell beszélni az a műszaki tartalom, ami egy olcsóbb és egy drágább tolatóradar között lethetséges.
Bár többször hallottam, de sajnos nem igaz, hogy a márkás termék esetében a nevet kell kifizetni. Bizonyára van ilyen is, de ebben az esetben az általam ismert Valeo, Dometic, Waeco tolatóradarok valóban műszaki tartalmuk miatt kerülnek annyiba, amennyibe. Ha már szóba hoztam az árat, itt le is írnám, hogy nagyon sokan rosszul gondolkodnak műszaki termékekkel kapcsolatban. Példaként a Waeco tolatóradar ára reális és a távol-keleti termék az olcsó és nem fordítva. Nem azt kell megindokolni, hogy miért kerül annyiba a Waeco tolatóradar, hanem azt kell vizsgálni mitől ilyen olcsó a kínai.
Az olcsóbb darabok olcsóbb, pontatlanabb, gyengébb minőségű alkatrészekből épülnek fel. Tervezésükkor nagy jelentősége van az előállítási költségnek, így egyszerűbb áramköri megoldásokat alkalmaznak, ami miatt működésük nem pontos, megbízhatóságuk lényegesen gyengébb. Ha darabszámban kéne, lehetne meghatározni egy elektronika felépítését, akkor, ha az alkalmazási körnek megfelelő elektronikában 100 alkatrész található, akkor egy távol-keleti termékben ezt megoldják húsz alkatrészből, ami nem a zsenialitásukat bizonyítja.
Az olcsóbb megoldások tehát gyengébb alkatrészeket és pontatlanabb eszközt takarnak, valamint jelentősen korszerűtlenebb kivitelezést, hiszen ezekben nincs fejlesztés, egyszer megtervezték és hosszú éveken át gyártják. Ez szemmel is látható, hiszen a radarfejek lényegesen nagyobbak, mint egy jó minőségű tolatóradar esetében. Ez nem csak esztétika. Ha valakinek kétszer-háromszor elromlott a tolatóradarja, az úgy dönt, hogy a funkció kell, mert jó, de a megbízhatóság miatt kicserélteti egy igazi tolatóradarra. Ekkor jön a probléma, mert a gyenge minőségű fejek helyére, a nagy lyukba nem tudjuk beszerelni a jó minőségű, esztétikus fejeket. Ezzel nem lehet mit kezdeni. Lehet adaptert gyártani hozzá, de az szörnyen nézne ki, vagy befoltozni a lyukakat és újra fényezni a lökhárítót, ami persze jelentős kiadást eredményez.
Remélem, sikerült valamelyest segíteni abban, hogy a vásárlás előtt nagyobb átlátással tudjon dönteni és sikerült visszájára fordítanom azt a gondolatot, hogy nem a jó a drága, hanem az olcsó az ami nem felel meg funkciójának. Bizonyára sok megfelelő és kiváló minőségű tolatóradar létezik a kínálatban, én csak arról tudok véleményt mondani, amit szerelünk, forgalmazunk, hiszen erről van tapasztalatom. Mi Waeco és Valeo gyártmányú tolatóradarokat, azaz hivatalos nevén parkolást segítő szenzorokat használunk. Ezek között megtalálhatók a hátsó, az első, a vonóhorog kompatibilis, a személy és teherautós, kamionos, kijelzős és kijelző nélküli szettek. Természetesen a radarfejeket az autó színre fújjuk a gyári színkód alapján és bátran ajánlom, mert kiváló minőséget képviselnek.
Utoljára egy jótanács. Ott vásárolja a tolatóradart, ahol beszerelik, egyéb esetben egy esetleges garanciális probléma, jelentős anyagi teherrel és vitával jár.