Mobileye – Őrangyal, akinek figyelme nem lankad és mindig előre néz

Ha a sofőr 1,5 másodperccel az ütközés előtt figyelmeztetést kap, a balesetek 90%-a elkerülhető. Az Mobileye ráfutásfigyelmeztető funkciója 2,7 másodperccel, míg a gyalogos-kerékpáros figyelmeztetés az esetleges ütközés előtt 2 másodperccel figyelmezteti a sofőrt, ami egy pillanat, de elegendő ahhoz, hogy egy baleset megelőzhető legyen.

Jellemzők:

Beépítve, bruttó 269.000Ft-tól 

- ráfutásos ütközés figyelmeztető
- gyalogos/kerékpáros felismerés – figyelmeztetés
- sávelhagyás figyelmeztetés
- követési távolság figyelmeztetés
- intelligens távolsági fényszóró kezelés
- közlekedési tábla és sebességkorlátozás felismerés – figyelmeztetés
- A rendszer integrálható a jármű flottakövető rendszerébe!

Sajnos Önök között is van, aki átélt olyan balesetet, ami elkerülhető lett volna egy, a bekövetkezést megelőző időpillanatban megszólaló jelzéssel. Emberből vagyunk, fáradunk, elmélázunk, férenézünk és ez nem függ össze azzal, hogy ki mikor szerzett jogosítványt, mióta és mennyit vezetett életében.

Az elektronikus szerkezeteket azért találták ki, hogy használjuk, legyenek kényelmünk és biztonságunk eszközei.

A Mobileye kiváló példa, ez nem egy feltörekvő újdonság, a Mobileye hosszú évek óta beszállítója a neves autógyáraknak, melyek felsőkategóriás típusaiban szolgálja a biztonságot. Természetesen, beavatkozásra képes eszközt nem lehet utólag beépíteni egy autóba, de a gyártó minden autóba beszerelhető figyelmeztetőrendszere a Mobileye, nálunk kapható és teljes biztonsággal beépíthető.

Mobileye OEM – gyári partner:

BMW: Sávátlépés figyelmeztetés (LDW) a következő modellekben: 1,3,5 és 7-es széria
GM: Sávátlépés figyelmeztetés (LDW) a következő modellekben: Cadillac STS™, Cadillac DTS™, Buick Lucerne™ et GMC Terrain
Volvo: Sávátlépés figyelmeztetés (LDW) és frontális ütközés figyelmeztetés (FCW) akár aktív rendszerként is a következő modellekben: S80™, XC70™, V70™ és az új S60™ gyalogos felismeréssel
Opel: LDW, FCW, HMW, TSR funkciók vannak telepítve a következő modellekbe: 2012 Insignia™, 2012 Zafira™

A Mobileye rendszer

Röviden, a Mobileye rendszere egy a szélvédőre ragasztott speciális kamerából és a műszerfalra szerelt esztétikus és kisméretű kijelzőből áll. A nagy sebességű elektronikus jelfeldolgozásnak és gyors hardvereszköznek köszönhetően egy esetleges vészhelyzetben a sofőrt hangjelzés és képi riasztás figyelmezteti az emberi reakcióidőn belül, melynek köszönhetően a balesetek túlnyomó része elkerülhető*.

Lássuk a Mobileye funkcióit részletesen:

Ráfutásos ütközés figyelmeztetés (FCW)

A Mobileye folyamatosan kalkulálja az előtte haladó jármű távolságát, veszély esetén piros villogó autó jellel, és éles hangjelzéssel riaszt.

A funkció a gyújtás megjelenésekor azonnal aktív, 30-200 km/h sebességhatárban. Mivel kiemelten fontos funkció, kikapcsolni nem lehet, hangjelzése csak 3-as szintig halkítható egy 1-5-ig terjedő skálán.

Városi, ráfutásos ütközés figyelmeztetés (UFCW)

Ez az előző FCW funkció városi megfelelője, ami a városi közlekedési normákhoz igazodik. Az eszköz folyamatosan kalkulálja az előtte haladó jármű távolságát, veszély esetén piros villogó autó jellel, és éles hangjelzéssel riaszt.

A funkció a gyújtás megjelenésekor azonnal aktív, 0-30 km/h sebességhatárban. Mivel kiemelten fontos funkció kikapcsolni nem lehet, hangjelzése csak 3-as szintig halkítható egy 1-5-ig terjedő skálán.

 

Gyalogos felismerő funkció (PCW)

Fontos megjegyezni, hogy ez a funkció csak 50 km/h sebesség alatt és csak nappal működik!

A PCW a sofőrt egy előtte haladó gyalogossal vagy biciklissel bekövetkező esetleges ütközésre figyelmezteti. A rendszer az esetleges ütközés előtt minimum 2 másodperccel, piros, villogó, hangjelzés nélküli gyalogos ikonnal jelzi a jármű veszélyzónájában* tartózkodó gyalogost.

*Veszélyzóna:

 A PCW érzékenysége 2-es szintű:

A) 1 és 20 km/h közötti sebességnél:
Az autó lökhárítójától számított 30 méter hosszú és a hosszúság irányában autó bal és jobb szélétől mért 1 méteres téglalap.

B) 21 és 50 km/h közötti sebességnél:
Az autó lökhárítójától számított 30 méter hosszú és a hosszúság irányában autó bal és jobb szélétől mért 1,8 méteres téglalap.

A PCW érzékenysége 1-es szintű:

Az autó lökhárítójától számított 10 méter hosszú és a hosszúság irányában az autó bal és jobb szélétől mért 0,5 méteres téglalap.

 

Sávelhagyás (LDW) figyelmeztetés

A Mobileye LDW funkció figyeli és felismeri a távolságot a jármű kerekei és az útburkolati jelek között. Figyelmeztető hangjelzést ad, ha a jármű irányjelző nélkül megközelíti a sávot határoló útburkolati jelet.

Az LDW funkció nem jelez:

- ha a sofőr jelzi sávelhagyási szándékát az irányjelző használatával
- ha az útburkolati jel nem látszik jól, vagy nincs
- éles kanyar esetén, mint pl. autópálya-kijárat
- nem szándékos sávelhagyást követő visszatérés alkalmával (30 cm-re az útburkolati jeltől)

A funkció a gyújtás ráadásával aktív állapotba kerül. Az LDW funkció kikapcsolható, a hangjelzése lehalkítható, érzékenysége szabályozható.

 

Követési távolság ellenőrzés és figyelmeztetés (HMW)

A követési távolság ellenőrző és figyelmeztető funkció abban segíti a sofőrt, hogy megtartsa a biztonságos követési távolságot az előtte haladó járművel. Hangjelzést bocsát ki akkor, amikor a biztonságos követési távolság lecsökken, amikor a sofőr rosszul ítéli meg az előtte haladó jármű távolságát és/vagy figyelmen kívül hagyja a reakcióidő és sebesség összefüggését.

A Mobileye a biztonságos távolságot másodpercekben és nem méterben méri és jeleníti meg. Fontos! A HMW érték nem az ütközés bekövetkezéséig szükséges idő, a megjelenített érték azt mutatja, mennyi idő alatt érünk oda, ahol jelenleg az előttünk haladó jármű hátulja van, tehát az előttünk haladó jármű féktávolsága nincs rászámolva.

A Mobileye HMW funkciója a gyújtás ráadásakor aktív állapotú, de jelzést csak 30km/h sebesség felett ad. A funkciót kikapcsolni nem lehet, de figyelmeztető hangjelzése állítható, lehalkítható, érzékenysége állítható, képi megjelenítése nem szabályozható.

 

Intelligens országúti / távolsági világítás kezelése (IHC)

Az IHC funkció automatikusan váltja a tompított és távolsági világítást sötét útszakaszon a szembejövő forgalom függvényében. A felkapcsolt reflektort azonnal átváltja tompított világításra, amint érzékeli a szemből érkező jármű megjelenését. A funkció csak este, közvilágítás nélküli úton működik, ha a jármű sebessége meghaladja a 35km/h-t.

Az IHC funkció nem kapcsolja a távolsági fényt, ha:

- egy előtte haladó jármű hátsó fényeit felismeri 400 méteren belül
- egy másik jármű érkezik szemből, kevesebb, mint 800 méterre
- a jármű egy jól kivilágított területre lép

Az IHC funkció nem aktiválható néhány bonyolultabb műszaki megoldást alkalmazó járműtípus esetén. Amennyiben ezt a funkciót szeretné használni, kérem, a beépítés előtt jelezze munkatársunknak, aki ellenőrzi a bekötés lehetőségét.

 

Közlekedési tábla és sebességkorlátozásra vonatkozó jelzések felismerése (SLI és TSR)

Az SLI funkció felismeri közúton a különböző sebességkorlátozó táblákat és figyelmezteti a sofőrt, ha túllépi a táblán jelzett sebességet.

A TSR funkció felismeri autópályán a különböző sebességkorlátozó táblákat és figyelmezteti a sofőrt, ha túllépi a táblán jelzett sebességet.

 Véleményem

A rendszer használata nem kérdés, hogy jelentősen növeli a közlekedés biztonságát, de elgondolkodtató az ár, ami ehhez párosul. A testi épség az, ami nem fejezhető ki anyagiakban, erről nem kell szót ejteni, viszont érdemes végiggondolni, hogy egy egyszerű koccanás, ami bármikor előfordulhat a városi közlekedés során, milyen anyagi következményekkel jár.

Biztosan állítom, hogy egy lökhárítócsere és a vele járó fényező és lakatosmunka kiváltása a Mobileye rendszerrel előrelátó és gazdaságos döntés, ami a világ legfejlettebb műszaki megoldását tartalmazza.

A rendszer korlátai

A Mobileye, mint elektronikus eszköz nem pótolja az emberi érzékelést, nem avatkozik be a járművezető helyett csak a lehető legmagasabb műszaki színvonalnak megfelelő mértékben segíti az érzékelést, figyelmeztet egy esetleges veszélyhelyzetben.

A Mobileye tökéletes működését befolyásolja a nem megfelelő útburkolati jel, illetve annak láthatósága, a szélsőséges időjárási viszony (zivatar, köd, erős havazás…), a kamera látóterének tisztán tartása.

A Mobileye csak egy eszköz, ami segíti a biztonságos közlekedést, de a jármű irányítása az Ön kezében marad.

 

A Mobileye rendszer működése

A Mobileye 5 rendszer egy intelligens digitális kamerát használ, mely a jármű utasterében, az első szélvédőn helyezkedik el.

A kamerában a Mobileye EyeQ2® nagy teljesítményű chipkártya, valós idejű, nagy teljesítményű képkezelést biztosít, mely a Mobileye jármű, út, és gyalogos felismerő technológiáját használja fel, hogy bemérje és kiszámolja a dinamikus távolságokat a jármű és az úton elhelyezkedő tárgyak (emberek) között.

Az EyeQ2® képkezelő chipkártya azonosítja a képeket, és valós vezetési helyzetekben osztályozza azokat. Ezt követően átadja a megfelelő jelzéseket az

EyeWatch kijelző és ellenőrző egységnek, ezáltal jeleket adva a sofőrnek, melyekkel elkerülhetjük az esetleges baleseteket.

Járműfelismerés

A rendszerkamera érzékeli az előtte haladó járművet és annak jellemzőit, mint hátsó kerekek, hátsó lámpák, melyek sötétben vagy rossz látási viszonyok között is kiváló támpontok. A jármű azonosítása után a rendszer folyamatos számításokkal ellenőrzi a megfelelő követési távolságot, a két jármű sebességét és sebességkülönbségét…

Útfelismerés

A rendszerkamera érzékeli az előtte haladó járművet és annak jellemzőit, mint hátsó kerekek, hátsó lámpák, melyek sötétben vagy rossz látási viszonyok között is kiváló támpontok. A jármű azonosítása után a rendszer folyamatos számításokkal ellenőrzi a megfelelő követési távolságot, a két jármű sebességét és sebességkülönbségét…

Gyalogos felismerés


A rendszer rendkívüli biztonsággal ismeri fel a gyalogost és kerékpárost az emberi test jellemzőiből, mint testméret, tagolás, testtartás, mozgás…

A mozgás felismerése

A Mobileye megszámlálhatatlan adatmennyiségből dolgozik, mint például a haladási sáv azonosítása, sávon belül a jármű helyzete, a sávban előtte haladó jármű, a szomszédos sávok forgalma, a megfigyelt terület minden változása, azon belül a mozgó dolgok azonosítása, mint jármű, gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, az útvonal melletti sebességjelző táblák, vagy az autópálya benyúló sebességinformációs hatalmas táblái.

Elképzelhetetlen információmennyiség és számítás áll egy olyan sípszó mögött, ami egy esetleges ráfutásos ütközés veszélyére figyelmeztet és mindezt még a bekövetkezés előtt 2,7 másodperccel, hogy a vezető reagálhasson, hiszen 1,5 másodperc elegendő egy vészreakcióhoz, ami megmenti az ütközéstől, extrém esetben jelentősen enyhíti a baleset következményeit.

 

*MEGJEGYZÉS, IDÉZET:

*Az ütközések 93%-a emberi hibából fakad – a figyelem hiánya a vezető részéről a legfőbb baleseti ok
„A súlyos közúti baleseteket előidéző veszélyes vezetési helyzetek relatív gyakorisága” – derül ki egy amerikai kutatásból (NHTSA – National Highway Traffic Safety – Administration)
Az ütközések 80%-a az ütközést megelőző három másodpercben a vezető részéről tapasztalható figyelemhiánynak tudható be.
„Vizsgálat az autóvezetésről” című tanulmányból - NHTSA és Virginia Tech Transportation Institute
A halálos balesetek 60%-a a nem szándékos sávátlépés miatt következik be.
„A közúti biztonságról” – amerikai tanulmány, Federal Highway Administration