Tisztelt Kütyüdoktor!

Ford Focusomban van egy nem gyári riasztó, ami hat éve szereltek bele a kereskedésben, ahol vettem az autót. Soha semmi baja nem volt, de egy hete megszólal, miután hazaértem. Lezárom az autót, majd egy perc múlva szirénázik. Ezt megteszi kétszer háromszor és utána csöndben marad. Szívesen bevinném magukhoz, hogy nézzék meg, de elég messze vagyunk egymástól és errefelé nincs a közelben szerviz sem. Mit tudok megnézni, ellenőrizni itthon? Nem tudom a riasztó típusát és azt sem, hogy hol lehet kikapcsolni.

Köszönettel …

Tisztelt Érdeklődő!

Az autóriasztó, leállás utáni hibás riasztását általában a belső térvédelem vagy a motortérnyitás érzékelő hibája okozza.

Kapcsolja be az autóriasztót, várjon egy percet, hogy éles állapotba kerüljön és mozgassa meg a motorháztetőt. Ha a mozgatásra megszólal, akkor nagy valószínűséggel a motortér nyitásérzékelő kapcsolója a hibás. Mivel ilyen kapcsoló nincs az autóban gyárilag, ezt a riasztószerelő szereli be. Idővel a kapcsoló megkopik, a motortér ajtaja is elállítódik kicsit és lehet, hogy bizonytalanul nyomja le a kapcsolót. Amikor leállítja az autót, a motortér még meleg és lehetséges, hogy ez a kis hőtágulás elegendő ahhoz, hogy a kapcsoló érintkezzen, ettől az autóriasztó úgy érzi, mintha nyitva lenne és megszólal. Általában a motortét elejébe fúrjuk a kapcsolót és többségük állítható magasságú. Keresse meg és állítson rajta, hogy biztosan kapcsoljon.

Ha az autó belsejében, az első oszlop felső részén lát érzékelőket, akkor van belső térérzékelője, ismertebb nevén ultrahang modulja. Amikor normálisan működik az autó, üljön be a hátsó ülésre, kapcsolja be a riasztót és várjon egy percet mozdulatlanul. Egy perc elteltével mozdítsa meg a fejét, esetleg emelje fel egyik kezét lassan. Ha kis mozdulatra megszólal a riasztó, akkor túl érzékeny a modul beállítása. A beállítás akkor helyes, ha egy felnőtt emberi felsőtest mozgására riaszt, de lassú fej, illetve kézmozdulatra nem. A beállítás korrekciója problémás, mert tudni kell, hogy hol van a modul. Lehet a motortérben a szirénába, azaz a riasztóba építve, de lehet külön modul a műszerfal alatt elrejtve. Ha nem tudja megtalálni, akkor egy darab szigetelőszalaggal ragassza le az egyik ultrahangfejet és keressen egy szervizt, akik be tudják állítani. A leragasztott fej miatt a belső védelem nem működik, de ez legyen csak időszakos megoldás, hiszen csorbul az autóriasztó védelmi szintje.

Ha ismernénk az autóriasztó típusát arra is lenne esélyünk, hogy a visszajelző LED villogásából meghatározzuk a hiba okát. Általában az autóriasztók riasztás után, a gyújtás rátételéig a visszajelző LED villogtatásával jelzik, hogy mire történt a riasztás. Egy-egy villogás jelentheti az ajtókapcsolót, kettő-kettő a motorteret, három-három az ultrahangot…, de ez nem szabvány, minden autóriasztó máshogy jelez.

Az emberek túlnyomó része nem tudja, de az autóriasztót, mint az autót is időnként ellenőriztetni kell. Érdemes egy-két évente ellátogatni egy autóriasztó szervizbe és ott végig próbáljak, tesztelik, beállítják a riasztót és moduljait, kicserélik a távkapcsoló elemét, felfrissítik a használó ismereteit, mint például, hogy hol és hogyan tudja kikapcsolni egy extrém helyzetben. Ez az átvizsgálás általában nem kerül pénzbe, ez amolyan reklám részünkről, de annál fontosabb a felhasználó számára. Mivel az említett hogyan tudom kikapcsolni funkciót nem használjuk, így annak módját elfelejtjük. Bármikor elhagyhatjuk a távkapcsolót, leejthetjük, összetörhetjük és akkor nagy szükség lenne a tudásra, de ki emlékszik öt-hat év távlatában arra.

Otthon ezt a két dolgot tudja ellenőrizni, de ezen felül lehet még olyan, ami hibás riasztást vált ki, mindenképpen el kell jutnia egy szervizbe, már az előbb említett kikapcsolás miatt  is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki